donderdag 27 september 2012

Mijn visie op het onderwijs


Ik wil graag leerkracht worden om verschillende redenen. Vooreerst is het een boeiende job omdat je in contact komt met allerlei soorten mensen. Iedere dag, iedere klas is een nieuwe uitdaging. Het sociale aspect spreekt me dus erg aan.

 

Ook biedt het onderwijs veel praktische voordelen. Ik denk dan meteen aan de werkzekerheid die men geniet eenmaal men vastbenoemd raakt. In deze economisch moeilijke tijden kan dit zeker een reden zijn om over te stappen naar het onderwijs. Bovendien is er naar mijn vak (Frans) veel vraag. Als je in het onderwijs staat heb je nog vele vrije uren, die je kunt investeren in meer tijd voor je gezin en/of eventueel een bijberoep.

 

Uiteraard voldoen alleen deze praktische redenen niet om voor het onderwijs te kiezen. Een leerkracht moet gepassioneerd zijn door zijn vak en ook competent zijn. Bovendien moet hij deze passie ook weten over te dragen op zijn leerlingen. Wat vaak geen gemakkelijk job is! Daarom moet een leerkracht de student kunnen boeien. Maar naast kennis overbrengen moet een leraar ook ‘opvoeden’. Daarvoor is veel mensenkennis vereist. Het is belangrijk dat hij zijn leerlingen, collega’s en de ouders op een menselijke, volwassen en gelijke manier behandelt en begrip toont voor eventuele problemen.

 

Een leerkracht moet ook goed kunnen samenwerken. Daarmee bedoel ik dat hij moet kunnen werken in teamverband zodat er een leuke band ontstaat tussen de verschillende leden van het schoolteam. Dus niet alleen de relatie leerkracht-leerling is heel belangrijk maar ook de relatie leerkrachten onderling.

 

Het huidige onderwijs, en dan vooral het secundair ASO en later het hoger onderwijs, vind ik persoonlijk te theoretisch en te saai ingevuld. Dit kan misschien verschillen van school tot school maar dit is hoe ik het beleefde. Men wil de leerling graag voorbereiden op het latere werkleven maar toch kan men maar niet afstappen van die theoretische en academische toets. Ik geef een voorbeeld over de lessen Frans in het secundair ASO, omdat dit belangrijk zal zijn voor mij. In de eerste jaren secundair leert de student veel grammatica en woorden. Maar vaak onderwijst men alles heel saai waardoor leerlingen snel de interesse verliezen en eerder een afkeer krijgen van het vak. Bovendien leert men vaak woorden die in het dagelijkse leven toch nooit gebruikt worden en als studenten dan een gesprek willen voeren met een fransman,  begrijpen ze die dan niet. In de hogere cyclus van het secundair leren de studenten dan vaak cultuur en literatuur, heel interessant, maar daarmee zijn ze nog steeds niet verder geholpen. Ze komen in een bedrijf terecht en kunnen amper Frans. Daarom wil ik later mijn leerlingen graag op een boeiende manier zaken aanleren die voor hen nuttig zijn in de praktijk. Ik hoop dan om vooral een ‘coole’ leerkracht te zijn en ik zal altijd proberen creatief en innovatief te werk te gaan.

1 opmerking:

  1. Dag Bruno!

    Je haalt in je visie een heleboel belangrijke kenmerken van een goede leerkracht aan.

    De startperiode als leerkracht is vaak niet gemakkelijk. In het slechtste geval (en jammer genoeg zijn er veel starters in deze positie) kan je een lange periode alleen maar kortlopende interims doen, met weinig zicht op werkzekerheid… Dat is vaak de reden dat velen afhaken en een job buiten het onderwijs zoeken…
    En “veel vrije uren”… tja, dat is denk ik voor veel leerkrachten een utopie. En zeker voor starters in het onderwijs! Je zal merken dat dit in de praktijk meestal niet het geval is.

    Maar zoals je zelf aangeeft, is passie zeer belangrijk… En dan geeft het niet dat je heel wat uren steekt in je job. Dan doe je dat graag en dan voelt het niet altijd aan als "werken".

    Ik ben blij te lezen dat jij de leerlingen later wil boeien, dat je je lessen creatief en innovatief wil aanpakken. Met deze ingesteldheid zal het beroep nooit saai voor je worden. Je blijft continu bezig met het zoeken naar manieren om leerlingen te motiveren en om de leerstof boeiend over te brengen en ervoor te zorgen dat zij iets hebben aan je lessen. En de positieve feedback die je daardoor krijgt van de leerlingen… daar doe je het uiteindelijk voor!

    Groetjes, Elke

    BeantwoordenVerwijderen