zaterdag 20 oktober 2012

Blogpost bij hoofdstuk 3

Dit hoofdstuk van de cursus vond ik, net zoals de vorige, heel interessant. Het is leuk om te weten dat je kunt berekenen hoeveel je zult verdienen. Alleen is het allemaal wat ingewikkeld (ik ben geen wiskundige).

Ik val onder barema 501 omdat ik een masterdiploma heb (of zal hebben tenminste). Ik moet wel rekening houden met de drempelleeftijd van 24 jaar (ik ben nu pas 22 jaar!). Op de site van het Vlaamse Onderwijs zien we:

Barema (geldig vanaf 01/09/2012) 501 tijdelijk

omschrijving: LERAAR-LICENTIAAT GEAGGREGEERDE (RICHTGR
minimum leeftijd:  24 jaar
minimumwedde: 21726,55 euro
maximumwedde: 38312,63 euro

---------------------------------------
Anciënniteit          Bruto                 Maand         Haard                      RSZ         Belastbaar
                             Jaarw. 100%      Wedde        Standplaats
0                           21726,55             2855,06                                       373,15        2481,91


Hieruit valt op te maken dat ik 2855,06 euro (bruto) verdien per maand. Stel dat ik na 3 jaar vast benoemd ben, dan zien we in de tabel voor vaste benoemde:




Anciënniteit           Bruto                    Maand          FOP               VGZ           Belastbaar

                               Jaarw. 100%        Wedde
3                             23836,63               3132,34        234,93            111,19         2786,22


Als ik dus na 3 jaar vastbenoemd zou zijn, verdien ik 3132,34 euro (bruto) wat dus toch al een stukje meer is. 


Naast mijn gewone loon mag ik de extraatjes niet vergeten. Ik ontvang nog eens een eindejaarspremie in de tweede helft van december (= vast gedeelte + 2,5% van de jaarlijkse bruto bezoldiging), en vakantiegeld tussen 1 mei en 30 juni (bedraagt 1063 euro + 1,1% van het geïndexeerde brutojaarsalaris van maart). 

Ik vind het ook eerlijk dat een leerkracht een vergoeding krijgt als hij met de fiets komt (0,15 euro per afgelegde kilometer) en ook dat je terugbetaald wordt wanneer je het openbaar vervoer gebruikt. Op die manier stimuleert de overheid het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets als vervoersmiddel, wat het milieu ten goede komt! Het zorgt ook voor minder overlast op onze overbelaste wegen (= minder file = minder CO2-vervuiling = goed voor het milieu!). 

Uit het onderzoek naar verloning kunnen we stellen dat de meeste leraren wel tevreden zijn met hun loon. Naast hun loon maken de psychologische beloningen van collega’s, leerlingen en directie hun job nog veel aangenamer. We kunnen wel opmaken dat leerkrachten uit het secundair onderwijs minder tevreden zijn over de loonsverhogingen: er hangt geen evaluatie aan vast, om de x aantal jaren komt er automatisch een stukje loon bij. Dus ongeacht je je job goed doet of niet, krijg je een loonsverhoging (die in vergelijking met jobs uit andere sectoren misschien minder hoog is). Dit is misschien een oneerlijk systeem. Zij die hun job niet goed doen, kunnen toch met een loonsverhoging gaan lopen. Desondanks wil 73 procent van hen in geen geval weg en dit is toch wel iets dat mij gerust stelt. Velen, vooral vrouwen dan, vinden ook de sociale aspecten en de mogelijkheid om hun job te combineren met hun familiale leven, doorgaans belangrijker dan financiële beloningen. Ik ben wel een man, maar toch vind ik dit ook een belangrijk aspect! Ik heb liever een job waar ik minder verdien maar waarbij ik een social leven kan hebben, dan een job waar ik veel verdien maar constant dingen mis met mijn familie. Het feit dat mannen dit minder belangrijk zouden vinden is omdat zij vaker kiezen voor status in een job. Ik vind een job in het onderwijs ook een job met status. Misschien was dit vroeger niet het geval, maar tijden veranderen. Niettemin kregen mijn ouders onlangs nog van een kennis de opmerking dat het beroep van leraar helemaal onder mijn niveau is, toen ze hoorden dat ik een lerarenopleiding deed. Zij zagen mij met zo’n diploma eerder in de privé-sector. Helemaal onterecht vind ik! 

Vind ik dat een leraar genoeg beloond wordt voor zijn werk? Ik denk het wel, hoewel sommige leerkrachten er misschien meer moeten voor doen dan anderen. En in sommige scholen is het leuker om te werken dan in andere. Maar als beginnende leerkracht in het onderwijs bijna 3000 euro bruto verdienen is helemaal niet slecht denk ik! En eenmaal het feit dat je vastbenoemd kunt raken is ook al een mooie beloning.

Ik hoop dat ik in een school terecht kom waar ik een goede relatie kan uitbouwen met collega’s en de directie en dat er een aangename sfeer heerst. Uitingen van dankbaarheid en een goed uurrooster zijn voor mij ook heel belangrijk naast het financiële aspect!

Afbeelding
Ik heb voor deze afbeelding gekozen simpelweg omdat ik zeer tevreden ben met hetgeen ik zal kunnen verdienen. Ik zie echt uit naar een toekomst in het onderwijs. Ik zal dan ook alle kansen die ik krijg met beide armen grijpen!



2 opmerkingen:

  1. Beste Bruno
    Van harte dank voor je bijdrage.
    Het klopt dat op de maatschappelijke ladder onderwijs niet altijd ten volle naar waarde wordt geschat. Maar het belangrijkste is de waarde die je er zelf aan geeft.
    De verloning in Vlaanderen is ook oké wanneer je met buitenland vergelijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Bruno
    ik heb even zoeken naar vergelijkende cijfers buitenlang, maar ik vind de cijfers niet onmiddellijk terug.
    Waar je een punt hebt, is dat de cultuur in elke school verschillend is. Daarom is het zo belangrijk goed uit te kijken welke school je zal kiezen: niet elke directie is heel sterk in communiceren en het betrekken van lesgevers in hun beleid. Tip: bekijk eens de doorlichtingsrapporten. Die helpen je zeker in het maken van een keuze (als je die hebt, natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen